Cisza na morzu, wicher dmie.

Pompy ciep│a | OÂwietlenie LED, ┐arˇwki LED | Kolektory s│oneczne | Certyfikat energetyczny | Pod│ogˇwka

Cisza na morzu, wicher dmie.... Problematyka lokalizacji farm elektrowni wiatrowych w granicach polskich obszar├│w morskich. Czytaj dalej >>>

Tu jest miejsce na reklamŕ.
Zobacz cennik
Ostatnimi czasy kwestia rozwoju energetyki wiatrowej jest bardzo ┼╝ywo dyskutowana. Poruszane tematy dotycz─ů z jednej strony zagadnie┼ä ekonomicznych, z drugiej szeroko rozumianej ochrony ┼Ťrodowiska. I cho─ç bia┼ée maszty z turbinami na sta┼ée wpisa┼éy si─Ö w niemiecki czy du┼äski krajobraz, dotychczas nie wiadomo, czy silnie ugruntowany sektor energetyki konwencjonalnej ust─ůpi w Polsce miejsca sile wiatru.


Niniejszy artyku┼é porusza problematyk─Ö zwi─ůzan─ů jedynie z morskimi farmami wiatrowymi, kt├│re w przypadku budowy b─Öd─ů mia┼éy znaczny udzia┼é w produkcji energii odnawialnej. Autor, analizuj─ůc problemy towarzysz─ůce inwestorom i urz─Ödnikom w┼é─ůczonym w proces inwestycyjny, skoncentrowa┼é si─Ö na ich rozpoznaniu i propozycji rozwi─ůza┼ä. Te ostatnie zmierzaj─ů do stworzenia jednolitej procedury inwestycyjnej przez uzupe┼énienie wiedzy przyrodniczej oraz ustalenie optymalnych lokalizacji morskich park├│w wiatrowych.

Obowi─ůzuj─ůce przepisy

W obecnym porz─ůdku prawnym dla elektrowni wiatrowych planowanych na obszarze Morza Ba┼étyckiego (zar├│wno na obszarze morza terytorialnego, jak i wy┼é─ůcznej strefy ekonomicznej) wydawane s─ů trzy rodzaje decyzji:

- pozwolenie ministra infrastruktury na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urz─ůdze┼ä na polskim morzu terytorialnym lub w wy┼é─ůcznej strefie ekonomicznej, wydawane w trybie art. 23 ustawy z 18 kwietnia 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. nr 32, poz. 131 ze zm.) po uzyskaniu opinii ministra ┼Ťrodowiska. Pozwolenie wydane jest w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego obszar├│w morskich;

- decyzja o warunkach zabudowy wydawana przez dyrektora w┼éa┼Ťciwego urz─Ödu morskiego zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80 , poz. 717);

- pozwolenie na budow─Ö wydawane przez w┼éa┼Ťciwego wojewod─Ö po uzgodnieniu ze starost─ů zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 4 oraz art. 82 ust. 3 pkt 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz o zmianie niekt├│rych ustaw (Dz.U. nr 80, poz. 718).

W zwi─ůzku ze specyfik─ů i wra┼╝liwo┼Ťci─ů ekosystemu Ba┼étyku, zgodnie z ┬Ą 2 ust. 1 pkt 2 lit. e rozporz─ůdzenia Rady Ministr├│w z 24 wrze┼Ťnia 2002 r. w sprawie okre┼Ťlenia rodzaj├│w przedsi─Öwzi─Ö─ç mog─ůcych znacz─ůco oddzia┼éywa─ç na ┼Ťrodowisko oraz szczeg├│┼éowych kryteri├│w zwi─ůzanych z kwalifikowaniem przedsi─Öwzi─Ö─ç do sporz─ůdzania raportu o oddzia┼éywaniu przedsi─Öwzi─Öcia na ┼Ťrodowisko (Dz.U. nr 179, poz. 1490), dla elektrowni planowanych na obszarze morskim sporz─ůdzenie raportu o oddzia┼éywaniu przedsi─Öwzi─Öcia na ┼Ťrodowisko jest obligatoryjne. Zatem w my┼Ťl przywo┼éanego rozporz─ůdzenia, zgodnie z art. 46 ust. 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony ┼Ťrodowiska (Dz.U. nr 62, poz. 627 ze zm.), farmy elektrowni wiatrowych planowane na polskich obszarach morskich nale┼╝─ů do przedsi─Öwzi─Ö─ç mog─ůcych znacz─ůco oddzia┼éywa─ç na ┼Ťrodowisko, dla kt├│rych post─Öpowanie w sprawie oceny oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko (z obowi─ůzkowym raportem OO┼Ü) b─Ödzie przeprowadzane zar├│wno na etapie uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, jak i na etapie wydawania pozwolenia na budow─Ö. Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e pozwolenie ministra infrastruktury na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urz─ůdze┼ä na polskim morzu terytorialnym lub w wy┼é─ůcznej strefie ekonomicznej, wydawane w trybie art. 23 ustawy z 18 kwietnia 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, nie wymaga przeprowadzenia post─Öpowania w sprawie oceny oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko. W my┼Ťl art. 60 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dyrektor w┼éa┼Ťciwego urz─Ödu morskiego przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy powinien uzyska─ç pozwolenie ministra infrastruktury na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urz─ůdze┼ä na polskim morzu terytorialnym lub w wy┼é─ůcznej strefie ekonomicznej. Zatem przedmiotowe pozwolenie, wydawane przez ministra infrastruktury po uzyskaniu opinii ministra ┼Ťrodowiska, determinuje kierunek, w jakim zmierza─ç b─Ödzie proces inwestycyjny morskich farm elektrowni wiatrowych.

Jednocze┼Ťnie nale┼╝y tu zauwa┼╝y─ç, ┼╝e cytowana wcze┼Ťniej ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadza do ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej nowy istotny dla procesu planowania i budowy farm wiatrowych element - plan zagospodarowania przestrzennego morskich w├│d wewn─Ötrznych, morza terytorialnego i wy┼é─ůcznej strefy ekonomicznej. Projekt tego planu zgodnie z nowymi przepisami sporz─ůdza dyrektor w┼éa┼Ťciwego urz─Ödu morskiego, a mo┼╝e przyj─ů─ç w drodze rozporz─ůdzenia - minister w┼éa┼Ťciwy ds. budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem w┼éa┼Ťciwym ds. wewn─Ötrznych oraz ministrem obrony narodowej. W przypadku przyj─Öcia planu ww. pozwolenia nie wydaje si─Ö.

Zgodnie z now─ů ustaw─ů plan rozstrzyga o:

1) przeznaczeniu obszar├│w morskich w├│d wewn─Ötrznych, morza terytorialnego i wy┼é─ůcznej strefy ekonomicznej,

2) zakazach lub ograniczeniach korzystania z obszar├│w, o kt├│rych mowa w pkt 1, z uwzgl─Ödnieniem ochrony przyrody,

3) rozmieszczeniu inwestycji celu publicznego,

4) kierunkach rozwoju transportu i infrastruktury technicznej,

5) obszarach i warunkach ochrony ┼Ťrodowiska i dziedzictwa kulturowego.

Do projektu ww. planu sporz─ůdza si─Ö prognoz─Ö oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko. Projekt planu zagospodarowania przestrzennego nale┼╝y podda─ç post─Öpowaniu w sprawie oceny oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko skutk├│w jego realizacji (art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo ochrony ┼Ťrodowiska).

Problemy zwi─ůzane z budow─ů

Obecnie do resortu ┼Ťrodowiska wp┼éyn─Ö┼éo siedem wniosk├│w o wydanie opinii ministra ┼Ťrodowiska w zakresie oceny oddzia┼éywa┼ä przedmiotowych przedsi─Öwzi─Ö─ç na ┼Ťrodowisko (art. 23 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej). Parametry charakteryzuj─ůce farmy elektrowni wiatrowych planowane na polskich obszarach morskich s─ů do┼Ť─ç zmienne. Moc farm wiatrowych waha si─Ö od 120 MW do 2240 MW (sumaryczna moc osi─ůgana przez wszystkie farmy wynosi powy┼╝ej 3000 MW), przy czym minimalna liczba turbin to 50, maksymalna 350. Podobne zr├│┼╝nicowanie towarzyszy warto┼Ťciom opisuj─ůcym lokalizacj─Ö wiatrak├│w. W zachodniej cz─Ö┼Ťci Ba┼étyku odleg┼éo┼Ť─ç od l─ůdu osi─ůga dwadzie┼Ťcia kilometr├│w, w ┼Ťrodkowej dochodzi do trzydziestu. Najbli┼╝ej linii brzegowej mog─ů znale┼║─ç si─Ö farmy wiatrowe zaplanowane w rejonie Bia┼éog├│ry (oko┼éo 5 km). Natomiast ┼Ťrednice wirnik├│w oraz wysoko┼Ť─ç maszt├│w przyjmuj─ů podobne warto┼Ťci; w zale┼╝no┼Ťci od technologii jedne i drugie mieszcz─ů si─Ö w przedziale 60 - 100 metr├│w. Przy analizie ww. wniosk├│w brakuje jednoznacznych przes┼éanek i kryteri├│w oceny lokalizacji przedmiotowych przedsi─Öwzi─Ö─ç zar├│wno pod k─ůtem uwarunkowa┼ä ekonomicznych (rybo┼é├│wstwo, ┼╝egluga morska), jak i ┼Ťrodowiskowych.

W celu rozpoznania przestrzennego rozmieszczenia istniej─ůcych oraz planowanych przedsi─Öwzi─Ö─ç w granicach obszar├│w morskich RP, na potrzeby Krajowej Komisji ds. Ocen Oddzia┼éywania na ┼Ürodowisko sporz─ůdzono map─Ö ilustruj─ůc─ů lokalizacje planowanych elektrowni wiatrowych wzgl─Ödem siebie oraz wzgl─Ödem obszar├│w cennych przyrodniczo. Do tych ostatnich zaliczono ┼üawic─Ö Odrza┼äsk─ů i ┼üawic─Ö S┼éupsk─ů, zg┼éoszone do Ba┼étyckiego Systemu Obszar├│w Chronionych - HELCOM BSPA, oraz obszar na po┼éudnie od ┼üawicy Orlej, pas przybrze┼╝ny ci─ůgn─ůcy si─Ö od zachodniej granicy RP do W┼éadys┼éawowa, Zatok─Ö Puck─ů oraz polsk─ů cz─Ö┼Ť─ç Zalewu Wi┼Ťlanego, przewidziane do ochrony w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Europejska Sie─ç Ekologiczna Natura 2000 zosta┼éa wyznaczona na terytorium pa┼ästw cz┼éonkowskich Unii Europejskiej w celu ochrony poszczeg├│lnych cennych i zagro┼╝onych sk┼éadnik├│w r├│┼╝norodno┼Ťci biologicznej kontynentu. Podstaw─ů prawn─ů do utworzenia sieci s─ů dwa akty prawne - dyrektywa Rady 79/409/EWG w sprawie ochrony dzikich ptak├│w (dyrektywa ptasia) oraz dyrektywa Rady 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (dyrektywa siedliskowa). W zwi─ůzku z procesem integracji europejskiej Polska przyj─Ö┼éa zobowi─ůzanie opracowania krajowej, ramowej strategii ochrony obszar├│w w ramach sieci Natura 2000. Jednocze┼Ťnie obowi─ůzuj─ůce si─Ö sta┼éy zasady realizacji przedsi─Öwzi─Ö─ç na obszarach obj─Ötych sieci─ů Natura 2000, zawarte w projekcie ustawy o ochronie przyrody. Lokalizacja wszystkich planowanych dotychczas farm wiatrowych, co do kt├│rych z┼éo┼╝ono wnioski o wydanie opinii ministra ┼Ťrodowiska w trybie art. 23 cytowanej ustawy, koliduje z ww. obszarami chronionymi o randze mi─Ödzynarodowej. Tote┼╝ ze wzgl─Ödu na szczeg├│ln─ů warto┼Ť─ç ekologiczn─ů po┼éudniowego wybrze┼╝a Ba┼étyku, zagro┼╝enie dla populacji ptak├│w oraz brak szczeg├│┼éowych informacji i bada┼ä w zakresie oddzia┼éywania elektrowni wiatrowych na ┼Ťrodowisko morskie wszystkie proponowane lokalizacje zosta┼éy zakwestionowane w toku opracowywania opinii ministra ┼Ťrodowiska.

Kolejny problem dotyczy braku precyzyjnej podstawy do wydawania przez ministra ┼Ťrodowiska opinii w zakresie wznoszenia na obszarach wy┼é─ůcznej strefy ekonomicznej i morza terytorialnego sztucznych wysp, konstrukcji i urz─ůdze┼ä. Wprawdzie przepisy ustawy zobowi─ůzuj─ů ju┼╝ wnioskodawc─Ö do przed┼éo┼╝enia odpowiednich dokument├│w, jakie stanowi─ů podstaw─Ö do wydania opinii, to nadal dotkliwie odczuwalny jest brak precyzyjnej podstawy okre┼Ťlaj─ůcej jej zakres. W ┼Ťwietle obecnych przepis├│w minister ┼Ťrodowiska nie mo┼╝e na┼éo┼╝y─ç na inwestora dodatkowych obowi─ůzk├│w (prowadzenie monitoringu czy inwentaryzacji przyrodniczej), warunkuj─ůcych wydanie pozytywnej opinii. Na szcz─Ö┼Ťcie cytowana powy┼╝ej ustawa przewiduje obowi─ůzek przedk┼éadania dokumentacji wraz z wnioskiem o wydanie przedmiotowej opinii, zgodnie z art. 27a ww. ustawy minister ┼Ťrodowiska przed wydaniem przedmiotowej opinii oczekuje od inwestora przedstawienia nast─Öpuj─ůcych informacji:

- Charakterystyka przedsi─Öwzi─Öcia.

- Dok┼éadna lokalizacja przedsi─Öwzi─Öcia wraz ze szkicem lokalizacyjnym opatrzonym obja┼Ťnieniami, z przedstawionymi granicami istniej─ůcych lub projektowanych obszar├│w chronionych oraz obszar├│w, na kt├│rych wyst─Öpuj─ů z┼éo┼╝a surowc├│w mineralnych.

- Opis ┼Ťrodowiska przyrodniczego wyst─Öpuj─ůcego na terenie planowanej lokalizacji przedsi─Öwzi─Öcia oraz na obszarze, na kt├│rym przedsi─Öwzi─Öcie mo┼╝e oddzia┼éywa─ç na ┼Ťrodowisko. Opis ten - nazywany r├│wnie┼╝ inwentaryzacj─ů - powinien obejmowa─ç przede wszystkim wyst─Öpowanie takich element├│w przyrody, jak gatunki (w tym skal─Ö wielko┼Ťci wyst─Öpowania poszczeg├│lnych populacji) fauny, flory, ich siedliska (w tym m.in. tarliska ryb), siedliska przyrodnicze, walory krajobrazowe oraz warto┼Ťci przyrodnicze istniej─ůcych lub projektowanych obszar├│w chronionych; powinien on uwzgl─Ödnia─ç zar├│wno ┼Ťrodowisko wodne, w tym bentos, jak i powietrze oraz l─ůd, je┼╝eli budowa inwestycji jest tam r├│wnie┼╝ planowana. Szczeg├│ln─ů uwag─Ö nale┼╝y po┼Ťwi─Öci─ç tym elementom przyrodniczym, kt├│re zosta┼éy obj─Öte ochron─ů.

- Charakterystyka geologiczna obszaru obj─Ötego ewentualnym oddzia┼éywaniem planowanego przedsi─Öwzi─Öcia. W wypadku, gdy przedsi─Öwzi─Öcie jest realizowane na obszarze wy┼é─ůcznej strefy ekonomicznej, opis powinien by─ç jak najbardziej zbli┼╝ony do dokumentacji geologiczno-in┼╝ynierskiej, wymaganej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i g├│rnicze (Dz.U. nr 27, poz. 96, z p├│┼║niejszymi zmianami) w celu ustalenia geotechnicznych warunk├│w posadowienia obiekt├│w budowlanych.

- Opis spodziewanego oddzia┼éywania planowanego przedsi─Öwzi─Öcia na elementy ┼Ťrodowiska przyrodniczego, cechy geologiczne oraz inne elementy ┼Ťrodowiska. Opis powinien obejmowa─ç faz─Ö budowy, bie┼╝─ůcej eksploatacji (w tym awarii) oraz likwidacji inwestycji.

- Opis przewidywanych dzia┼éa┼ä, maj─ůcych na celu zapobieganie negatywnym oddzia┼éywaniom na ┼Ťrodowisko, ich ograniczanie lub kompensacj─Ö przyrodnicz─ů.

- Przedstawienie propozycji monitoringu przyrodniczego.

Ponadto, w zwi─ůzku ze specyfik─ů ┼Ťrodowiska morskiego oraz skal─ů oddzia┼éywa┼ä, jakie zwykle towarzysz─ů elektrowniom wiatrowym, wnioskodawca powinien rozwa┼╝y─ç, czy planowane przedsi─Öwzi─Öcie podlega procedurom konwencji o ocenach oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko w kontek┼Ťcie transgranicznym, sporz─ůdzonej w Espoo 25 lutego 1991 r. (Dz.U. z 1999 r. nr 96, poz. 1110).

Warto przypomnie─ç, ┼╝e w ┼Ťwietle obecnie obowi─ůzuj─ůcych przepis├│w dla planowanych na obszarach morskich farm elektrowni wiatrowych wymagane jest sporz─ůdzenie raportu o oddzia┼éywaniu na ┼Ťrodowisko (przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy oraz pozwolenia na budow─Ö). Informacje podane powy┼╝ej s─ů zasadniczo zbie┼╝ne z zakresem raportu o oddzia┼éywaniu na ┼Ťrodowisko, podanym w art. 52 Prawa ochrony ┼Ťrodowiska, zatem za dokumentacj─Ö niezb─Ödn─ů ministrowi ┼Ťrodowiska do wydania opinii w trybie art. 23 ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej mo┼╝e pos┼éu┼╝y─ç przedmiotowy raport.

Propozycja dalszych działań

Maj─ůc ┼Ťwiadomo┼Ť─ç om├│wionych powy┼╝ej problem├│w, zwo┼éano posiedzenie Krajowej Komisji ds. Ocen Oddzia┼éywania na ┼Ürodowisko. Na podstawie wyst─ůpie┼ä przedstawicieli Ministerstwa ┼Ürodowiska i Ministerstwa Infrastruktury, organizacji ekologicznych, a tak┼╝e zainteresowanych stron komisja przygotowa┼éa stanowisko dotycz─ůce dalszych dzia┼éa┼ä w zakresie budowy morskich farm wiatrowych. W przedmiotowym stanowisku zawarto nast─Öpuj─ůce postulaty:

1. W celu umo┼╝liwienia realizacji przedsi─Öwzi─Ö─ç, w tym elektrowni wiatrowych, w granicach obszar├│w morskich przewidzianych do ochrony w ramach konwencji helsi┼äskiej (BSPA) oraz Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 powinny zosta─ç wskazane obszary, kt├│re zosta┼éyby wy┼é─ůczone z jakiejkolwiek dzia┼éalno┼Ťci inwestycyjnej z uwagi na swe wyj─ůtkowe walory przyrodnicze;

2. Wyznaczenie granic obszar├│w cennych przyrodniczo, w obr─Öbie kt├│rych dzia┼éalno┼Ť─ç inwestycyjna by┼éaby zabroniona, powinno nast─ůpi─ç po dokonaniu szczeg├│┼éowej waloryzacji przyrodniczej strefy przybrze┼╝nej Morza Ba┼étyckiego, przeprowadzanej m.in. na etapie weryfikacji granic obszar├│w przewidzianych do ochrony w ramach sieci Natura 2000. Do czasu zako┼äczenia prac zwi─ůzanych z waloryzacj─ů przyrodnicz─ů Ba┼étyku wnosi si─Ö, aby nie wydawa─ç opinii pozytywnych. Bez szczeg├│┼éowej inwentaryzacji przyrodniczej budowa morskich farm wiatrowych zgodnie z obecnymi za┼éo┼╝eniami lokalizacyjnymi mog┼éaby doprowadzi─ç do nieodwracalnych szk├│d w ┼Ťrodowisku Morza Ba┼étyckiego.

3. Ponadto ewentualna, wydana w przysz┼éo┼Ťci pozytywna opinia ministra ┼Ťrodowiska o morskich farmach elektrowni wiatrowych na projektowanych obszarach sieci Natura 2000 powinna by─ç poprzedzona wykazaniem konieczno┼Ťci realizacji przedsi─Öwzi─Öcia, braku alternatywnych lokalizacji, wykazaniem znikomego negatywnego wp┼éywu inwestycji na przyrod─Ö lub wskazaniem dzia┼éa┼ä rekompensuj─ůcych straty przyrodnicze. W wypadku wszystkich planowanych przedsi─Öwzi─Ö─ç przesuni─Öcie lokalizacji poza granice obszar├│w chronionych by┼éoby teoretycznie mo┼╝liwe (brak takiej mo┼╝liwo┼Ťci nie zosta┼é wykazany w ┼╝adnym z wniosk├│w). Z podanych powy┼╝ej powod├│w podj─Öcie dzia┼éa┼ä inwestycyjnych na projektowanych obszarach sieci Natura 2000 do chwili wej┼Ťcia w ┼╝ycie projektu ustawy o ochronie przyrody wydaje si─Ö niewskazane. Wtedy to mocy prawnej nabior─ů mechanizmy dotycz─ůce realizacji planowanych przedsi─Öwzi─Ö─ç mog─ůcych oddzia┼éywa─ç na obszary Natura 2000, takie jak obowi─ůzek przeprowadzenia post─Öpowania w sprawie oceny oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko, przeprowadzanie kompensacji przyrodniczej, konieczno┼Ť─ç wykazania braku alternatywnych lokalizacji, powiadamianie Komisji Europejskiej.

4. W wypadku wniosk├│w dotycz─ůcych morskich farm wiatrowych planowanych na obszarach cennych przyrodniczo, w kt├│rych sk┼éad wchodzi┼éoby kilkadziesi─ůt turbin, nale┼╝y rozwa┼╝y─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç udzielania zezwole┼ä na realizacj─Ö tzw. fazy pilota┼╝owej. Faza pilota┼╝owa mia┼éaby obj─ů─ç cz─Ö┼Ť─ç z planowanych elektrowni wiatrowych. Budowa pozosta┼éej cz─Ö┼Ťci farmy by┼éaby dopuszczona dopiero po wykazaniu realnego oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko, potwierdzonego wynikami z co najmniej dwuletniego monitoringu przyrodniczego.

5. Krajowa Komisja ds. Ocen Oddzia┼éywania na ┼Ürodowisko wyrazi┼éa ponadto pogl─ůd, ┼╝e przed rozpocz─Öciem budowy morskich farm wiatrowych konieczne jest wykazanie ekonomicznej potrzeby ich eksploatacji. Jednocze┼Ťnie zauwa┼╝ono, ┼╝e rozpocz─Öcie budowy tego typu przedsi─Öwzi─Ö─ç by┼éoby niewskazane w ┼Ťwietle zbyt og├│lnego zapisu art. 23 ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej, stanowi─ůcego podstaw─Ö do wydawania opinii ministra ┼Ťrodowiska.

6. Dodatkowo Krajowa Komisja ds. Ocen Oddzia┼éywania na ┼Ürodowisko zauwa┼╝y┼éa, ┼╝e warunkiem ewentualnej budowy morskich elektrowni wiatrowych powinna by─ç weryfikacja wydolno┼Ťci finansowej wnioskodawcy oraz gwarancja bankowa rozbi├│rki obiektu w przypadku bankructwa inwestora.

ARTUR KAWICKI, DEPARTAMENT INSTRUMENTÓW OCHRONY ŚRODOWISKA

Źródło: Rzeczpospolita.pl

Cisza na morzu, wicher dmie.

Promocje:

PROMOCJE: