Nowe paliwa w Genewie... Na 76. Targach Motoryzacyjnych w Genewie nie mogło zabraknąć odpowiedzi na pytanie "quo vadis motoryzacjo?". Problemy energetyczne sprawiły, że producenci zintensyfikowali prace badawcze i obecnie trwają one równocześnie na kilku płaszczyznach.
Część prac zaowocowała już zastosowaniem w seryjnej produkcji. Jednym z
takich projektów jest Opel Zafira CNG, przystosowany do zasilania gazem
ziemnym. Pojazd posiada seryjnie montowane cztery butle na gaz, a bak na
benzynę jest tylko 14 litrową rezerwą na wypadek braku w pobliżu stacji z
gazem. Seryjny model zaproponował też szwedzki koncern SAAB.
W tym przypadku pochodzÄ…cÄ… z ropy naftowej etylinÄ™ zastÄ…piono bioetanolem
produkowanym na skalę komercyjną z roślin uprawnych, takich jak kukurydza
czy trzcina cukrowa. W silniku nie jest jednak spalana, jak chcieliby
przedstawiciele jednej z naszych partii, dowolna mieszanka biokomponentów.
Przykładowo sprzedawane w Szwecji paliwo E85 jest dokładną mieszaniną 85%
etanolu i 15% benzyny. Dodatkowo system sterowania silnikiem Trionic po każdym
tankowaniu dokonuje korekt pod kÄ…tem zasilania zatankowanym paliwem, aby nie
spowodować uszkodzeń jednostki.
Wiele firm prezentowało także zaawansowane koncepcje zasilania ogniwami
paliwowymi (Fuel Cell), czyli zbudowaniem małej elektrowni w każdym
samochodzie. W takim samochodowym laboratorium wskutek elektrolizy powstaje prÄ…d
elektryczny, dostarczany do zasilania elektrycznego silnika.
Ciekawy
prototyp zaprezentowali inżynierowie koncernu PSA (Citroen/Peugeot). Ich
projekt Hybride Hdi, zakłada współpracę silnika wysokoprężnego Hdi,
silnika elektrycznego i systemu Stop/Start (STT). Dzięki współdziałaniu
silników pojazd może używać tylko napędu elektrycznego (brak
zanieczyszczeń w miastach), obydwu źródeł napędu lub, gdy zmagazynowana
energia elektryczna nie zapewnia efektywnej pracy silników, tylko oleju napędowego.
Ponadto prezentowany już wcześniej system Stop/Start pozwala na chwilowe
wyłączenie silnika podczas postoju na czerwonym świetle lub w korku i
automatyczne uruchomienie go gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Jak
zapowiadają inżynierowie PSA projekt może wejść do seryjnej produkcji już
za cztery lata.
W obliczu problemów z ropą naftową i intensywnych prac badawczych nad
nowymi źródłami zasilania, możemy być pewni, że wkrótce czekają nas w
tym zakresie duże zmiany.
Patrzącym na nowe technologie sceptycznie przypominamy, że pierwszy
hybrydowy samochód Toyota Prius, zanim wszedł do seryjnej produkcji, także
dla wielu był pojazdem science fiction. Dzisiaj zaś na wielu rynkach sprzedaż
hybrydowej Toyoty znacznie przekracza prognozy...
Źródło: Onet.pl
Promocje:
|
|