Nowe paliwa w Genewie

Nowe paliwa w Genewie... Na 76. Targach Motoryzacyjnych w Genewie nie mogło zabraknąć odpowiedzi na pytanie "quo vadis motoryzacjo?". Problemy energetyczne sprawiły, że producenci zintensyfikowali prace badawcze i obecnie trwają one równocześnie na kilku płaszczyznach.

Tu jest miejsce na reklam.
Zobacz cennik
Część prac zaowocowała już zastosowaniem w seryjnej produkcji. Jednym z takich projektów jest Opel Zafira CNG, przystosowany do zasilania gazem ziemnym. Pojazd posiada seryjnie montowane cztery butle na gaz, a bak na benzynę jest tylko 14 litrową rezerwą na wypadek braku w pobliżu stacji z gazem. Seryjny model zaproponował też szwedzki koncern PowiększSAAB. W tym przypadku pochodzącą z ropy naftowej etylinę zastąpiono bioetanolem produkowanym na skalę komercyjną z roślin uprawnych, takich jak kukurydza czy trzcina cukrowa. W silniku nie jest jednak spalana, jak chcieliby przedstawiciele jednej z naszych partii, dowolna mieszanka biokomponentów. Przykładowo sprzedawane w Szwecji paliwo E85 jest dokładną mieszaniną 85% etanolu i 15% benzyny. Dodatkowo system sterowania silnikiem Trionic po każdym tankowaniu dokonuje korekt pod kątem zasilania zatankowanym paliwem, aby nie spowodować uszkodzeń jednostki.

Wiele firm prezentowało także zaawansowane koncepcje zasilania ogniwami paliwowymi (Fuel Cell), czyli zbudowaniem małej elektrowni w każdym samochodzie. W takim samochodowym laboratorium wskutek elektrolizy powstaje prąd elektryczny, dostarczany do zasilania elektrycznego silnika.

PowiększCiekawy prototyp zaprezentowali inżynierowie koncernu PSA (Citroen/Peugeot). Ich projekt Hybride Hdi, zakłada współpracę silnika wysokoprężnego Hdi, silnika elektrycznego i systemu Stop/Start (STT). Dzięki współdziałaniu silników pojazd może używać tylko napędu elektrycznego (brak zanieczyszczeń w miastach), obydwu źródeł napędu lub, gdy zmagazynowana energia elektryczna nie zapewnia efektywnej pracy silników, tylko oleju napędowego. Ponadto prezentowany już wcześniej system Stop/Start pozwala na chwilowe wyłączenie silnika podczas postoju na czerwonym świetle lub w korku i automatyczne uruchomienie go gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Jak zapowiadają inżynierowie PSA projekt może wejść do seryjnej produkcji już za cztery lata.

W obliczu problemów z ropą naftową i intensywnych prac badawczych nad nowymi źródłami zasilania, możemy być pewni, że wkrótce czekają nas w tym zakresie duże zmiany.

Patrzącym na nowe technologie sceptycznie przypominamy, że pierwszy hybrydowy samochód Toyota Prius, zanim wszedł do seryjnej produkcji, także dla wielu był pojazdem science fiction. Dzisiaj zaś na wielu rynkach sprzedaż hybrydowej Toyoty znacznie przekracza prognozy...

Źródło: Onet.pl

Nowe paliwa w Genewie

Promocje:

PROMOCJE: